الکترونيکي بودن خدمات تنها به ارائه خدمت توسط سازمان مربوطه خلاصه نميشود بلکه شامل مراحل ارائه خدمت، توليد خدمت، درخواست خدمت و اطلاعرساني نيز ميشود.
طبق ماده 67 برنامه ششم توسعه، تمام دستگاههاي اجرايي موظف به فراهم کردن امکان الکترونيک تبادل اطلاعات و پاسخ گويي به استعلام دستگاههاي اجرايي و الکترونيکي کردن کليه خدمات و فرايندهاي اداري به ترتيب تا پايان سال دوم و سوم اجراي اين برنامه هستند. اما با وجود تاکيد صريح قوانين در سطوح مختلف بر ضرورت اجرايي شدن دولت الکترونيک، همچنان روند اجراي آن با سرانجام مطلوب فاصله دارد. اين وضعيت واکنش رئيس جمهور را نيز در جلسه رسمي هيئت دولت به همراه داشته که از ضعف سازمانهاي دولتي در الکترونيکي کردن بسياري از خدمات عمومي و مجوزهاي کسب و کار ابراز نارضايتي کرد و دستگاههاي اجرايي را موظف به پيگيري اين موضوع کرد.
مرکز توانمندسازي حاکميت و جامعه پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهي با همکاري خبرگزاري ايسنا و بر اساس ارزيابي و بررسيهاي کارشناسي در حوزهي دولت الکترونيک و بهبود فضاي کسب و کار، سلسله مباحثي را در خصوص کارنامه دستگاههاي اجرايي در عمل به تکاليف مربوط به الکترونيکي کردن خدمات، مجوزها و استعلامها تهيه کرده است که به صورت متناوب منتشر ميشود. گزارش سوم از اين مجموعه به بررسي عملکرد وزارت امور اقتصاد و دارايي اختصاص دارد.
قوانين و مقررات مربوط به حوزه دولت الکترونيک، وظيفه نظارت بر اجرايي شدن و کنترل پيشرفت فرايند دولت الکترونيک را به عهده سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات و سازمان اداري و استخدامي کشور گذاشته است. بدين منظور، سازمان فناوري اطلاعات اقدام به تهيه و انتشار گزارشي جهت ارزيابي روند الکترونيکي شدن خدمات به صورت متوالي نمود که پنجمين دوره ارزيابي اين گزارش در خردادماه سال 1398 منتشر شد.
همچنين، سازمان اداري و استخدامي کشور نيز در سال 1395 گزارشي تحت عنوان «خدمات دستگاههاي اجرايي از منظر دولت الکترونيک» را در اختيار عموم قرار داد. هر دو اين گزارشها براساس مدل بينالمللي بلوغ پنج مرحلهاي که توسط سازمان ملل متحد ارائه شده بود، تدوين شده است. اين مدل از مراحلي مشخصي شامل حضور در وب يا اطلاعرساني، تعاملي يا درخواست خدمت، تراکنشي يا ارائه خدمت، يکپارچگي و مشارکت تشکيل شده است. لازم به ذکر است که در اين مدل، خدمات بايد به صورت تکاملي در مراحل بلوغ مرحله به مرحله طي شود و امکان تغيير ترتيب مراحل وجود ندارد. در ادامه اين گزارش سعي داريم بر اساس اين مدل به بررسي عملکرد وزارت اقتصاد بپردازيم.
جايگاه وزارت اقتصاد در تحقق دولت الکترونيک
ستاد وزارت امور اقتصاد و دارايي در رتبهبندي سازمانها براساس امتياز کل در ميان 105 سازمان مورد بررسي فاوا، رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است. البته بيمه مرکزي، سازمان سرمايهگذاري و کمکهاي اقتصادي و فني ايران، سازمان فروش اموال تمليکي و سازمان امور مالياتي کشور به ترتيب چهار دستگاه برتر در اين رتبهبندي بوده که همگي جزو سازمانهاي تابعه وزارت اقتصاد هستند.
در گزارش سازمان اداري و استخدامي، تعداد خدمات ستادي که توسط وزارت امور اقتصاد و دارايي ارائه ميشود در مجموع 30 مورد ذکر شده است که 7درصد آن خدمت به شهروندان، 65 درصد آن خدمت به دستگاههاي دولتي و 28 درصد آن خدمت به کسب و کارها ارائه ميشود. لذا ميتوان ملاحظه کرد که با توجه به ماهيت خدمات اين وزارت، دستگاههاي دولتي بيشترين خدمتگيرندگان آن ميباشند.
اما در دستهبندي ديگر بيشتر خدمات ارائهشده از جانب اين وزارتخانه مرتبط با رويدادهاي کسبوکار، مدارک و گواهينامهها، ماليات و ثبت مالکيت است؛ بنابراين خدمات آن ارتباطي با ساير رويدادهاي زندگي شهروندان ندارد. لذا، براساس آخرين گزارش منتشر شده از جانب سازمان اداري و استخدامي، بيشترين خدمات وزارت اقتصاد مربوط به کسبوکار است.
همچنين الکترونيکي بودن خدمات تنها به ارائه خدمت توسط سازمان مربوطه خلاصه نميشود بلکه شامل مراحل ارائه خدمت، توليد خدمت، درخواست خدمت و اطلاعرساني نيز ميشود. هر وزارتخانه تعاملات بسيار زيادي با ساير سازمانها و دفاتر ذيربط خود دارد. وزارت اقتصاد بيشترين تعاملات را با سازمان حسابرسي و بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران دارد ولي با اين وجود اکثر استعلامات آن به صورت کاملا غير الکترونيکي انجام ميشود.
در گزارش دوره پنجم که توسط سازمان فناوري منتشر شده است 30 خدمت مورد ارزيابي قرار گرفته است. در گزارش سازمان اداري و استخدامي نيز 30 خدمت معرفي و ارزيابي شدهاند. نکته مهم در اينجا اين است که اگر با توجه به خوداظهاري مسئولين، وزارت اقتصاد رتبه اول را در تحقق الکترونيکي کردن خدمات در بين دستگاههاي اجرايي به خود اختصاص داده است پس آيا اين وزارتخانه از سال 1395 که گزارش سازمان اداري و استخدامي منتشر شد تا سال 98 خدمات ديگري جهت ارزيابي ارائه نکرده است؟ اگر تعداد خدمات الکترونيکي شده افزايش يافتهاند پس چرا در ارزيابي مذکور شرکت داده نشدهاند؟
طبق گزارش دوره پنجم سازمان فاوا، وزارت اقتصاد 91درصد خدمات خود را در سطح حضور در وب و 84درصد خدمات را در سطح تراکنشي به صورت الکترونيکي ارائه ميدهد. در حاليکه در گزارش دوره چهارم اين ارقام به ترتيب 99 درصد و 93درصد بودهاند. دليل اين کاهش چيست؟ از طرفي در گزارش دوره چهارم 37 خدمت در وزارت مزبور مورد ارزيابي قرار گرفتهاند، در صورتي که اين تعداد در دوره پنجم به 30 مورد تقليل يافته است. مسئلهاي که مطرح ميشود اين است که اگر اين 7 خدمت در دوره چهارم الکترونيکي شدهاند، پس چرا در دوره پنجم حاضر به حضور در ارزيابي نبودند؟
با مقايسهي دورههاي ارزيابي چهارم و پنجم مشاهده ميشود که وزارت اقتصاد در مراحل حضور در وب، تراکنشي، يکپارچگي افت و در مرحلهي مشارکتي پيشرفت داشته است. همچنين، امتياز کلي اين وزارتخانه در دوره چهارم 95.29 درصد بوده ولي در دوره پنجم به 88.69 درصد کاهش داشته است.
وضعيت خدمات الکترونيکي سازمانهاي تابعه وزارت اقتصاد
وزارت امور اقتصاد و دارايي بجز بيمه مرکزي از 10 سازمان تابعه (سازمان امور مالياتي، گمرک، سازمان خصوصي، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان اموال تمليکي، پژوهشکده امور اقتصادي، سازمان حسابرسي، شرکت سرمايهگذاري خارجي ايران، سازمان سرمايهگذاري و کمکهاي اقتصادي و فني ايران و شرکت سهامي چاپخانه دولتي ايران) تشکيل شده است.
در گزارش ارزيابي دوره چهارم، 7 سازمان و در دوره پنجم، 6 سازمان تابعه در ارزيابي شرکت کردهاند. سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سهامي چاپخانه و پژوهشکده اقتصادي در هر دو دوره و شرکت سرمايهگذاري خارجي ايران در ارزيابي دوره پنجم شرکت نکرده است. اين شرکت در دوره چهارم در مرحله حضور در وب 36درصد و در مرحله تعاملي 100 درصد خدمات آن به صورت الکترونيکي انجام ميشد؛ لذا عدم حضور در مرحله پنجم ارزيابي به چه معناست؟ علاوه بر سازمان بورس، شرکت سهامي چاپخانه و پژوهشکده اقتصادي، سازمان امور مالياتي نيز در گزارش سازمان اداري و استخدامي شرکت نکردهاند.
بنابر آخرين آمار منتشر شده توسط سازمان فاوا، سازمان حسابرسي و سازمان جمعآوري و فروش اموال تمليکي به ترتيب با 30 درصد و 26درصد رشد بيشترين پيشرفت و سازمان گمرک با 27 درصد نزول بيشترين پسرفت را در بدست آوردن امتياز کل مراحل مدل بلوغ به خود اختصاص دادهاند.
مسئله بسيار مهمي که ما در اجرايي ساختن دولت الکترونيک با آن مواجه هستيم اين است که دستگاههاي اجرايي پيش از سپري کردن مراحل پيشين يکسره به سراغ مرحله تراکنشي ميروند؛ در حاليکه، در ابتدا کاربر بايد از وجود سامانه و درگاههاي الکترونيکي اطلاع کامل داشته باشد. چنين اخلالي در وزارت اقتصاد و سازمانهاي تابعهي آن بسيار مشاهده ميشود.
براي مثال، سازمان گمرک 95 درصد تراکنشهاي خود را به صورت الکترونيکي انجام ميدهد در صورتي که در مرحله حضور در وب تنها 65 درصد فعال است. در اين ميان با توجه به تعداد خدمات الکترونيکي ارزيابي شده، سازمان امور مالياتي با کسب امتياز کل 92.75 درصد بالاترين امتياز و بيشترين درصد پوشش مراحل مختلف مدل بلوغ را به خود اختصاص ميدهد.
علاوه بر اين تعداد 27 تبادل اطلاعاتي توسط دستگاههاي اجرايي با سازمان گمرک جمهوري اسلامي ايران صورت مي گيرد که از اين ميان تنها 10 تبادل به صورت الکترونيکي انجام ميشود. آنچه در گزارش سازمان فناوري اطلاعات مشهود است، تعداد محدودي از خدمات هر سازمان تابعه مورد بررسي قرار گرفته است که اين امر ممکن است باعث ايجاد اختلاف ميان درصد رشد محاسبه شده در هر سازمان با ميزان رشد واقعي داشته باشد. در نهايت سازمان حسابرسي با 31.94 درصد رشد در امتياز کل، جزو 10 سازمان داراي بيشترين رشد در ارزيابي نوبت پنجم نسبت به نوبت چهارم است.
الکترونيکي بودن مراحل دسترسي به خدمات وزارت امور اقتصاد و دارايي
طبق گزارش سازمان اداري و استخدامي، 22 خدمت از 30 خدمت اين وزارت به صورت کاملا الکترونيکي «اطلاعرساني» ميشوند. مرحلهي «درخواست خدمت» تنها براي 7 خدمت به صورت کاملا الکترونيکي انجام ميشود. مرحله «توليد خدمت»، براي 13 خدمت به صورت کاملا الکترونيکي انجام ميشود و مرحلهي «ارائه خدمت» نيز براي 11 خدمت به صورت کاملا الکترونيکي انجام ميشود. بنابراين کمتر از 50 درصد خدمات الکترونيکي ارائه شده توسط وزارتخانه اقتصاد به صورت کاملا الکترونيکي در سطح «ارائه خدمت» عمل ميکنند.
تعداد خدمات الکترونيکي مذکور در گزارش سازمان فناوري اطلاعات هم به تعداد 30 خدمت عنوان شده است. اين درحالي است که گزارش سازمان فناوري مربوط به خرداد 98 است و انتظار ميرود تعداد خدمات الکترونيکي وزارت اقتصاد در طي اين سالها تا حدي توسعه يافته و به بيش از 30 مورد رسيده باشد. ولي گويا روند الکترونيکي شدن درمورد وزارت اقتصاد تغييري نکرده است و چگونگي ادعاي تحقق 62 درصدي دولت الکترونيک مشخص نيست.
نمونه اي از رضايت عمومي از اجراي دولت الکترونيک در وزارت اقتصاد!
وزارت امور اقتصادي و دارايي، رتبه نخست دستگاههاي اجرايي کشور را در شاخص رشد تحقق اهداف دولت الکترونيک به دست آورده است که رويکرد نوين اين وزارتخانه در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات از اصليترين دلايل اين موفقيت است. چندي پيش معاون وزير اقتصاد بيان کرد که استعلام مجوزهاي کسبوکار براي توليدکنندگان، سرمايهگذاران و کارآفرينان از مهمترين مشکلات اقتصادي کشور است؛ به همين منظور مرکز ملي پايش محيط کسبوکار در تلاش است که نظام مجوزدهي کشور را بهصورت الکترونيکي يکپارچه و فرايند آن را تسهيل کند بنابراين 4 سامانه راهاندازي شدند که قرار است متقاضيان درخواست و اعترضات خود را در اين سامانهها ثبت کنند. ولي مسئله مهم آن است که اين سامانهها تا چه حد توانستهاند فرايند کسب مجوز کسبوکار را در سالي که به نام رونق توليد ملي نامگذاري شده است، تسهيل بخشند؟
آن روي سکه آن است که رفت و آمدهاي متوالي و سر و کله زدن با کلمات و برگهها و اسناد حقوقي همچنان بسيار کلافه کننده است و بسياري از افرادي که دنبال ثبت شرکت بودهاند، به دليل مواجه شدن با اين حجم از فعاليت و نداشتن اطلاعات کافي و رفت و آمد زياد و پرداخت هزينههاي متوالي و دوباره کاريهاي مرسوم از اين فرآيند خسته شده و به راحتي قيد ثبت شرکت و روياهاي خود را ميزنند يا بايد طي کردن اين مراحل را به يک وکيل يا شرکت حقوقي بسپارند که بسيار پرهزينه تمام ميشود. بعد از گذراندن مراحل نفسگير ثبت شرکت، دريافت کد اقتصادي، پرونده دارايي و دفاتر پلمپ مالياتي عليرغم اينکه در سيستم به صورت الکترونيکي تعريف شده اند، نياز به حضور در اداره دارايي و تشکيل پرونده دارد که کار خسته کننده و پيچيدهاي است.
سخن آخر
با توجه به مطالبي که پيشتر بيان شد، تعداد کل خدمات دستگاهها 547 مورد است که از اين بين 92 خدمت بهصورت الکترونيکي ارائه ميشوند. بنابراين نسبت خدمات الکترونيکي به تعداد کل خدمات 17 درصد است که متاسفانه وضعيت مطلوبي را نشان نميدهد. اين نسبت درمورد استعلامها و تبادلهاي اطلاعاتي 24 درصد است که گرچه نسبت به خدمات وضعيت بهتري دارد، اما درکل اين نسبت جهت تحقق دولت الکترونيک راضي کننده نيست. وزارت اقتصاد بهدليل آنکه سهم عمدهاي در رونق کسبوکار و ارائه مجوز دارد، نقش بهسزايي در رونق توليد در کشور ايفا ميکند. لذا انتظار ميرود با توجه به گستردگي وظايف مربوط به اين وزارتخانه و تاثير آن کاهش فساد و ارتقا شفافيت، روند الکترونيکي شدن خدمات آن با سرعت بيشتري صورت گيرد.
اينها در حالي است که در هشتمين جشنواره ارتباطات و فناوري اطلاعات (فاوا)، وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان برترين وزارتخانه در ارائه خدمات الکترونيکي شناخته شد. بر اين اساس، در بخش دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونيکي اين جشنواره سه دستگاه اجرايي شامل «سازمان سرمايهگذاري و کمکهاي اقتصادي و فني ايران» ، «سازمان جمعآوري و فروش اموال تمليکي بودند» و «بيمه مرکزي ايران» که از توابع وزارت اقتصاد هستند به رتبههاي نخست تا سوم دست يافتند و هفتدستگاه نيز شايسته تقدير شدند.
منبع: ايسنا